24 Şubat 2009 Salı

Jin,Jiyan Azadi


Kürt emekci kadini; Kürdistan'in yeni tipte bir sömürge sahibi olmasi, icinde bulundugu geri sosyo-ekonomik yapi ve
feodalizmin kismen cözülmesi,ezilen,baski gören,dili,kültürü imha ve inkar edilen kisacasi Türk kadininin sömürü
bicimlerine"Cinsel ve sinfsal"ek olarak ne anlasilmasi icin ulusal sömürüye tabi kalmaktadır.

Cinsel-sinifsal ve ulusal sömürüye son siarini rehber edinmeliyiz.

Yüzyillarin ürünü olan cagdisi gelenekler ve kültürel önyargilar,kadin erkek iliskilerinde kendini acikca göstermektedir.


Kentlere nispeten biraz daha iyi olan sosyal yasam,Kirsal kesimde Kürt emekci kadinlari icin feodal asiretci deger
yargilarinin olusturdugu cendereyi de kiriyorlar.

Kürt kadini evlenecegi erkegi kendisi severek tercih etmez,erkekler arasinda söz hakki olmaz,hatta kiz cocugu dogurmak ve kiz cocugu olarak dogmak bazi yerlerde hala ayip sayilmakta,aile reisine sorarsan kac cocugun var diye sadece erkek cocuklarini söyleyebiliyor.

Kürt kadinlar arasinda okuma-yazma oranin düsük olmasi(kürtce egitim kurumlarida yok)bu oranin düsük olmasinin
nedeni islami-gericilik kiz cocuklarini egitimin disinda tutmuslardir,yani islamiyetin gerici karekterinin etkisindedir.

Kirsal kesimde kadinlar üretime dogrudan katildiklari halde,ekonomik bagimsizliktan yoksundurlar.Kadinlarin üretime
büyük emek harcamalarina karsin ve bunun sonucu olarak erkek hala elde edilen gelir erkege aittir.Üretim sürecinde
baslayan esitsizlik,bölüsüm süreclerinde de devam eder.
Bunun bir yani ekonomik iliskilerden,bir yani erkek egemen iliskilerden kaynaklaniyor.

Türk sömürgeciligi ve isbirlikcileri,ideolojik-kültürel sistemetigi,Kürt kadinini,üretim araclari üzerinde ki her türlü
mülküyet hakkindan edilmis,ekonomik,sosyal,idari,kültürel ve politik iliskilerde erkege bagimli kilinmis.Kürt kadinin
dünyasi ailesi,yakin cevresiyle sinirlandirilmistir.

Toplumsal olaylardan tecrit edilmis,ülkesinden,ulusundan ve toplumsal gelismelerden bihaber kilinmis,kimligine sahip
olamamis nedeni sömürgeciligin imha ve inkar konseptinde aramakta gerekiyor.

Kürdistanda kapitalizin gelismesiyle ve Kürt emekci kadinlarinin üretime cekilmesi,toplumsal ve kültürel alana bir
devinim de getirmistir.Kürt kadini pazar iliskileri ile üretimde ki rolüylede sosyalist kültürün etkisiylede olsa,
egitim-ögretim ve iletisim tekniginin getirdigi olanaklarla cagdas dünya kültürüne biraz daha yaklasti.Böylece Kürt
kimligini,kültürünü,icnde bulundugu durumu,toplumu tanimaya basladi.

Kendi gercekligini sokaklarda bir bir mücadele ederek sömürgeciligi sorgulamaya basladi,iste tamda bu kosullarda
dünyada gelisen ulusal özgürlük hareketlerinin temsilcilerinin ideolojok-politik ve kültürel etkileri"Kürt kadinlarin"
dünyasinida etkileyerek aydinlati ve Kürt kadinlari kölelik zincirlerini kirarak mücadelenin aktif unsurlari haline
geldiler.Mücadele icinde ki Kürt kadinlari örgütlü yasama katilinca,aileyi korumak,asiret namusu,erkege baglilik
degerlerinin yerini Kürt ulusuna baglilik,Kürt kimligine bagliliga dönüstü .Ampül partisinin korkusuda yerel
secimler yaklasirken en cok korktugu nokta da bu.

Kürt emekci kadinlari;ulusal bilinci kavramasiyla,sömürge zincirini kirmaya yönelmi,kurtulusun,özgürlügü ve zaferin
yolunu yakalamistir.yasamin her alaninda Kürt kadinlarini macarelari var.

Bütün bu gelismeler gösteriyor ki: Kürt kadinlari irkciliga,emperyalizme,kapitalizme karsi dimdik ayaktalar iste
bu Kürt analarin gelisimi

Berdan ildan

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder