14 Mayıs 2009 Perşembe

Asim Bezirci Halk Sanatinin Kuramcisi


Asim Bezirci Halk ve sosyalizm adli eserinde emekci kültür ve sanati söyle tasfirler;Son zamanlara degin tüm yazdiklarimi elestirel gözle tekrar gözden gecirdim ve
yeni seyler görüdüm.Yillardir ben burjuvazinin aydin tabakasina yazilar yazdim,1955 yilindan beri edebiyat ve sanat dergilerinde,genelde aydinlarin ilgi alanlarina yogunlastim,onlarin anlayabilecegi bir uslupla yazdim.Ve sözünü ettigim tüm konulari bilimsel sosyalizmin isigi altinda onlari aydinlatmaya calistim,edebiyat alaninda ki bicimsel,bireyci,gerici davaranislara,sosyalist edebiyat ve kütürden sapmalara karsi,elestirel yaklastim,acik,bir dil tarz ile.Ama siniflar mücadelesinin motor gücü
emekciler yeterince anladilarmi,kavradimlar mi,neyi sever ve okurlar diye hic kaygilanmamistim.Simdi cok ama cok kaygilaniyorum.Artik ise kendimi degistirerek yol
almaliyim.Ve artik ezilenlerin penceresinden bir baska dünya sosyalizme dair yazilar yaziyorum de.
Isci sinifinin bagimsiz bir sinif olarak ortaya cikmasi 18 yüzyil ortalarinda tarih sahnesinde pratik olarak kendisini hisettirir.Bilimsel soyalizmin ilk teorisyenlerinden cok az etkilendiler.Sinif haraketinin sosyalist teori ve pratikle beraber gelismi bu sürecte baslar.Bati Avrupa isci hareketleri tarihi sosyalist akimlarin dogusunun buralar olmasi Marks,Engel,Lenin ilk saptamalarini Bati Avrupa isci sinifina yöneltmelerinin nedenleri de burada aramak gerekiyor.Sinif hareketinin organik baglari,gelisim seyirleri ülkeden ülkeye tarihsel farkliliklar arz etsede,sosyalist akimlarin gerceklerini gizleyemez.Iste bizim ülkemizde sinifsal gelisim cizgisi Bati Avrupa isci sinifinin gelisimi ve sosyalist hareketin ve aydinlanmanin önemli gelisimleri
olmasinda ragmen sosyalist akimlar sistemin icinde eriyip gitmislerdir.Mustafa Suphi ve yoldaslari bu süreci gelistirirken Kemalist Rejim tarafindan
katledilirler.1960-1970 sürecinde ise gerici fasist siyasal iktidar devrim mücadelesinin gelisiminde rol alan devrimci akimlarin siyasal önderlerini ya
infaz,ya idam,yada iskencede katlederek önünü kesmistir.Sosyalist fikirlerin dogup gelisme süreci tamda Deniz,Mahir,Ibrahimin yasadiklari kosullarda ete kemige bürünür,gecmisi olmayanlarin gelecegide olmaz.Bu sürecte ki isci-köylü ve genclik hareketleri inisli.cikisli önemli gelisimler göstermistir 15-16 haziran direnis bunun en üst boyutunu gösterir.Iste bu üc teorisyen eliyle önemli bir devrimsel bir birikim miras birakilmistir.Ancak sosyalist hücreleri ve isci hareketi arasinda ki organik bag yani aydinlar ve ezilenler arasinda bir birliktelik asla yasanmamistir.
Isciler,köylüler,gencler ve ezilen halklari kendi olanaklari ile mücadeleyi sosyalist akimlarlar bulusturmus,aydinlar ise simdi ki gibi hep tartisip durmuslardir.Asim Bezirci 17 yil önce Siwas'ta devlet tarafindan diri diri yakilarak katledildi.Ama bize biraktigi miras simdi elde bir bayraktir size aktarilan.

Asim Bezirci böylesi bu süreci kalicilastirarak bize isik tasimistir bu kitapla.

berdan ildan

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder