22 Şubat 2009 Pazar

Ziman,Dil Üzerine


Dil;duygu,düsünce.istek ve hedeflerini toplumsal yasamda ses ve anlam yönünden in organik olan kavram ve kurallardan editliyerek,o toplumun bireylerine düsüncelerini aktarma,iliski kurmaya yarayan bir tarzdir.

Dil,yazi ve konusma sanati olarak iki katagoride degerlendirilir.Yine gerek yazi dili gerekse de konusma dili,kendi icerisinde gruplara bölünebilir.Her hangi
bir dilin gelismislik seviyesi,o toplumun,o ulusun tarihsel olarak yada simdi icerisinde yasadigi kosullarla,yeni tipte sömürgecilikle de direk ilintiliridir.

Insanin dogayi degistirme,dönüstürme ve insanlik tarihini gelistirme mücadelesinde dünya halklariyla anlasmak,etkilemek,etkilenmek icin beyinlerinde olusan
belli olgulardan hareketle kullandiklari isaretler ve belli sistematige oturtulmus ortak seslerdir dil.O zaman,konusma özürlülerinin,dili lal alanlarin bir birleriyle
iletisim kurduklari isaretlerde bir dil sanatidir.Bir yaziyi da böyle degerlendirmek gerekiyor konusan yazilar,üreten yazilar,yazi ve dil.
Yazi dili ile konusma sanatini kendine has özellikleri vardir,her toplumun ve ulusalarin da kendi özellikleri vardir.

Dil beynimizde olusan kozmopolitik olgularin bütünüdür.Onun karmasikligi,insanlarin hem ici,hem dis,hem sosyal,hem ruhi,hem psikolojik dünyalarindan
haraketle,bireylerin bilinclerinin derinliklerine uzanmasindan gelir.Burdan yola cikarak tüm insanlarin yasadigi topraklarin her alaninda kendisine ait bir
dil yasasi vardir.Bu nedenle ki teknik dil,asimile dil,tip dili,sömürge dili,edebiyat dili,siir dili vb diyoruz.Zaten insani insan yapanda,insani doga üzerinde"toprak
üzerinde"tek hakim yapanda dildir,dil olmazsa asla.Sömürge dilini ögrenilirken,basta ana dilin mantigini kavramak ve bilmek gerekir.Diger yaniyla ise
sömürge dilde düsünmeyi gerektiri.Aksi tarzda ögrenmeye calisacagimizi dilin ortak paydasi bizim dilimizin özgürlesmesinden gecer.

Insanlik tarihi ezilenlerin tarihidir,bu kosullarda birisi de,sözlü yahut yazili dilin temel özelliklerini bilip,onu dogru okuyarak degerlendirmemiz gerekir.Dil
bir bireyin,bir toplum,bir dört parcaya bölünmüs Kürtlerin toplumsal gelecegidir.Cünkü toplumsal tarih"yazili ve sözlü" dilde yattigi icin,toplumlarin gelecegide
ondadir.Iste tam da burada hem yazli,hemde sözlü dilde tarz ve uslup önemlidir.

Iste bizimle güzellesen her sey / yine bir dostlukta /Bir ask sicakliginda/Bitmedi daha sürüyor o kavga /Ve sürecek /Yeryüzü askin yüzü oluncaya dek ( A. Yücel )

Hem ezilen bir ulusun bireyleri olarak,hem de toplumsal bir varlik olarak dilimizin köklü özelliklerini bilmemiz gerek.Örnegin A ile B'nin C'yi elestirdigini ele
alalim,A B'den daha hafif ve hatta daha uzlasmaci bir sekilde C'yi elestirdigi halde,C'nin A'ya zitlasmasi ve onun koruma ic güdüsü ile kirilmasi uslup iyi
secilemediginden bir birini koruma sahip cikmama bir kirilmaya neden olabilmektedir.Yazi dili acisindan da gecerli bir kavramdir uslup.


Sanat dili ve Yazar

Dil,dogrudan insanlarin sanati,edebiyati,muzigi,sinemasi,gecmisi,gelecegi ile ici ve dis dünyayla ilgili bir oldu oldugundan dolayi,toplumsal yasamda da üretim araclari "sömürgecilik" konumlari bir birinden fakliliklarda gösterebilir.

Cünkü günümüzde toplumsal tarih ezen ile ezilen arasinda ki ikiye bölünmüstür yada sömürgelestirilmistir "Kürt halkimizin dili yok edilince her seyi yok etmistir
sömürgecilik"bu nedenledir ki,yazi dili ve onu ortaya cikaran yazarlarda tarafli olmak zorundadir.Neden insan ürettiklerini nede bu üretim sürecin ve sonuclari
insandan nesnel olarak bagimsiz bir sekilde gelismiyor. Sürec icerisinde bunu nesnel sonucu olarak yazarin ic ve dis dünyala birlikte ,onun yasama bakis
ip uclarinida verir.Yazar ister bilincinde olsun yada olmasin,bu iletisim araclariyla kendisini yasama bakis acisiyla topluma kabül ettirmeye calisir.

Yazar,yazim sanatiyla profesyonelce ugrasan bir emekcidir.Günümüz de yiginla roman,siir,öykü,makale,vb,yazdigi halde,gercek bir aydin olamamis
entellektüeller var.Ama tek bir kitap yazarak o seviyeyi yakalamis yazi sanatinda ustalasmis aydinlar da yok degil.

Emekci halk sanati acisindan ölcüt,öz ve bicimin anlasilabilir,bir birini tamamlamasi gerekiyor.Bununla birlikte bicim sorunun özü üzerinde yükselmek
durumundadir.O halde her yazi,her makale,her öykü,yazili ebedi eseri okurken,gözlemleyecegiz,toplumsallastiracagiz.estetiklestirecegiz,bos kelimelerle
süslemeyecegiz,ayni zamanda da topluma gercekleri de yazim dilimizlede yol gösterecegiz.

Nasil ki bir heykel trasin malzemesi tas ve emekse,müzigin argümani ses ise,edebiyatin dilide Karerce sanat ,edebiyat,hayat,müzik,sinema,mizah,dil,dir

Konumuzla ne alakasi var;dil,tarz ve uslup,emek ve yoldasca seviyeli bir dil emekci dili

berdan ildan.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder