![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhGKlU1Hf2DnTsD_GOmeezETOUQWhmIajCY7oLU7j4LP7Q4Va4Nk4Yh8FeYtHYCih4Dvjn8hzijyGEeXCTzmUByp9kCw8Qe2geBDCOJk7WTDzISdRa_lU59JMiJ4dUTpLlxrwvtT_RYD_Qy/s320/picassopablo1118pbaa3og0.jpg)
Enternasyonel marsi Fransiz orjinali 1870 tarihinde Eugena Pottier tarafindan yazilmistir.Uyan artik uykudan uyan / uyan esirler dünyasi
diyerek.Enternasyonelizmi belirleyen tarihsel kosullari insanlik tarihinin modern zamanina egemen olan tek iliskinin Emperyalist-kapitalizm
olmasindadir.Bunun icin insanligin bir baska dünya mücadelesini yeniden yaratilmasinin kesin kosulu,dünyada ya barbarlik ya da insanin
insan tarafindan sömürüsüne son verecek olan tek secenek sosyalizm zaferiyle tanimlamamiz gerekiyor.
Toplumsal gelismenin bu olmazsa,olmaz yasasi enternasyonalizm ruhunun tüm ezilenlerin nasirli ellerinde dayanisma bilincine dönüstürülmelidir,
ortak bir mücadele olarak fiili kazanimlara dönüstürülmelidir.Ve enternasyonalizm ancak ve ancak,ezilenlerin devrim fikriyle tanimlanmalidir.Bir
an icin iscilerin,ezilen milyonlarin ütopyasini yok sayalim,tek kutuplu"yeni dünya düzeni"yaygaralari pek cok döneklerde dail.aydinlari saskina
cevirir.Dünya ekonomik krizi dalga dalga yayilirken Picasso'nun 1937 yilinda Guernica katliami üzerine kübik calismasiyla yaptigi essiz o
resim calismasi,tarihin tanikliginin en canli örnegidir.
Resme,ilk baktigimizda anlasilmasi güc bir labirent,geometrik sekillerin ic ice dönüstürülmesinin karmasikligini görürüz.Oysa ki Ispanya
ic savasi ve Guernica katliaminin tarihsel arka görünümünde cok somut bir bicim vardir.Resimde kullanilan ezilenlerin renkleri,yeraltinda
calisanlarin,emek ile sermayenin,mücadelenin anlatimlarini görmek icin emekci gözüyle bakmak yeterlidir.
Girdik maden ocagina /kara elmas diyarina/yeryüzü sicak olsun diye dost/ direnisi görürüz.Picasso'nun resimlerinde kullandigi
geleneksel motifler,antik cagin ve anadolu halklarinin,ezilenlerin tarihi direngenlikleri,hatta ilk Kürt motiflerinin temellendirerek
diyalektik olarak yorumlamis demek daha dogru bir tanim olur.
Guernica'dan günümüze ezilen insanlik tarihi yeni bir yok olmayla karsi karsiya"yeni dünya düzeni"nde kapitalist-emperyalist barbarliga
karsi,sinifa karsi sinif tek cephede fasizme karsi birlesik cephelerde oldugu gibi enternasyonalist ruhuyla Kürt halkimizla dayanismaya
ve kazanmaya Guernica da ölenlerin ruhu adina.
Picasso,Guernica katliami üzerine yaptigi resmiyle insanlarin yarattigi tüm ortak degerlerin toplamidir da.Emperyalist isgal ve Kürdistan
da yeni Guernica katliamlari hazirlandigi su günlerde bu resimde ortaya serilen enternasyonelist durusa Picasso gibi yanit vermek
gerekiyor.
Guernica resminin temel imgeleri 3 hayvan,6 insandan olusur.Boga,at ve kus resime tam yerlesirken;bir savasci 4 kadin ve 1 cocuktan
olusan toplam 6 insan resimdeki figürleri tamamlar,burada yeniden bir bakin o resme.Burada Ispanyayi temsilen boga dik durmakta,
cesaretli ve onurlu durusu temsil etmekte.Kadini temsil eden figür ,geriye dogru aci icinde dikilmis durumda.Cocuk figüru ise bir an
kadinin gögüs boslugunda sarkmaktadir.Direnisci savasci ise arka üstü kapaklanmis yani katledilmistir.Savascinin elinde ki tahrip
olmus bir kilicin sadece kabzasiyla göge dogru bakar durumdadir.Cocugun ölü bedeninden sarkan basi,savascinin ölmeden önceki
haliyle kalmis sol eline dogru sarkmistir.
Boganin arkasinda ki boslukta,karanligin en karanlik oldugu an'da kus,rodrigonun atin basina konmus,ölüm ile yasamin figürüdür.
Resim de ki at bir baska dünyanin umudlu dizeleri gibidir.Esitsiz kosullarda devam eden bu savasta o andir.Resmin sol yaninda
elinde madenci feneri isik tasiyan insan fügürü yasanan direngenligin ve zaferin temsil ediyor.
berdan ildan
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder